23 de novembre de 2023

Manises tanca 2023 amb tres projectes europeus per la cooperació
  • “UParticipate”, “TakeACTION” i “ThisPLACED” són els tres projectes finançats per la Unió Europea en els quals Manises ha participat

Manises, 23 de novembre de 2023.- L’Ajuntament de Manises ha col·laborat en tres projectes de finançament europeu destinats a la integració de persones migrants i en situació de discriminació i a la cooperació a través de la cultura.

La importància de la participació en projectes de finançament europeu, ja que suposen una gran oportunitat de cooperació amb altres països del continent i la labor integradora i intercultural d’aquests projectes suposen una mirada a l’exterior que permet una millora de les dinàmiques municipals.

En concret, “Uparticipate” (Civic Participation for Non-Eu immigrants) s’emmarca dins del programa CERV (Ciutadans, Igualtat, Drets i Valors) i té com a objectiu promoure la sensibilització i l’intercanvi de bones pràctiques de participació ciutadana cap a les persones migrants, així com combatre la discriminació i el racisme en l’àmbit local. Per a l’Ajuntament de Manises ha suposat la primera oportunitat de liderar un projecte europeu, assumint un paper de coordinació i vigilància sobre el compliment de l’acord signat per la resta dels huit socis de set països del continent. Amb una duració de 24 mesos, “Uparticipate” compta amb la participació de diferents ciutats de Grècia, Xipre, Bulgària, Croàcia, Eslovènia i Romania, a més d’amb Manises i Barcelona. Dels huit set trobades previstes en el projecte ja s’han realitzat sis, tres dels quals han tingut lloc en 2023: Aithenou (Xipre), Novo *Mesto (Eslovènia) i Targu Jiu (Romania).

D’altra banda, “TakeACTION” (TakeAction in Integration), finalitzat durant el mes d’octubre de 2023 i finançat per la Comissió Europea a través del programa Erasmus+, va tindre com a objectiu la millora de la integració de les persones migrants i refugiades a través de diferents activitats educatives destinades a adults que treballen amb aquest col·lectiu. Durant els 18 mesos de duració, l’Ajuntament de Manises, al costat de la resta d’entitats dels països col·laboradors (Polònia, Irlanda i Itàlia), va desenvolupar una eina didàctica (toolkit) que conté informació pràctica, materials educatius i estratègies per a facilitar la comunicació i interacció efectiva amb persones migrants. Entre els elements integrats en l’eina, cal destacar el joc RefugIn, el qual ha sigut testat per cadascun dels socis col·laboradors del projecte.

Finalment, “ThisPlaced” (Rediscovering landscapes and identity of peripheral cultural regions across the EU), encara en desenvolupament, està cofinançat per l’Ajuntament de Manises i per la Unió Europea a través del programa Europa Creativa. El principal objectiu del projecte és la reconstrucció d’autèntics imaginaris culturals vinculats a zones i paisatges regionals, abordant les seues característiques clau tant des del punt de vista del patrimoni material com de l’immaterial. Així mateix, es busca promocionar la imatge d’aquests llocs a través de quatre residències artístiques, una en cadascuna de les ciutats de les entitats col·laboradores.

Després d’haver-se completat les tres primeres residències a Itàlia, Polònia i Sèrbia, aquest cicle de visites culminarà a Manises el pròxim. Entre el dilluns 11 i el divendres 15 de desembre, la localitat acollirà a 16 artistes (4 de cada país) per a donar-los a conéixer la cultura i patrimoni local a través de visites guiades pels punts més rellevants del municipi, com per exemple: el Museu de la Ceràmica, el centre històric, l’Escola de Ceràmica o el parc fluvial del Túria a través de la ruta de les Masies, una activitat de posada en valor del patrimoni natural i patrimonial de Manises en relació amb l’aigua. Dins de la programació de la setmana també tindrà lloc: una visita a l’exposició “Un riu de vida, un riu de diversitat” de l’IES Ausiàs March, una visita a l’exposició “Joguets en ceràmica” d’ANPEC, un taller de ceràmica enfocat en la tècnica Raku i una classe de cuina per a acostar als i les participants a la gastronomia de la regió.

El projecte, que va arrancar en l’estiu de 2022, finalitzarà en setembre de 2024 amb la creació d’un festival itinerant que exhibirà les obres elaborades pels i les artistes participants a partir de les experiències viscudes en cadascuna de les residències.